Akupunkturuddannelsen

Beskrivelse af akupunkturuddannelsen

Akupunkturuddannelse - 150 timer (6 ECTS)

Indhold

  • 9 dage (3x3 dage)  
  • Superviseret færdighedspraktik 
  • 10 patientforløb
  • Eksamen
  • Samlet omfang på 150 timer

Uddannelsen giver deltageren færdigheder i at anvende akupunktur på etisk, rutineret og kompetent vis. Der er fokus på diagnostik og behandling af hyppigt forekommende smertetilstande og sygdomme. Kurserne 1-3 tages i kronologisk rækkefølge.

NB - På selskabets akupunkturuddannelse lærer du at behandle uden risiko for punkterede lunger eller andre skader, da der ikke stikkes lungenært eller tæt på vitale organer. 

MedAc-uddannelse + 100 timer (4 ECTS)

Indhold

  • 100 timers uddannelse via deltagelse på specialedage eller repetitionskurser
  • Akupunkturuddannelsen og MedAc-forløbet udgør et samlet omfang på 250 timer/10 ECTS point

  • I det samlede Med-forløb indgår 50 timers individuel supervision

MedAc-uddannelsen sigter mod kontinuerlig og målrettet klinisk kompetenceudvikling. Implicit sker der en progression, så akupunktur på kyndig vis kan anvendes i forbindelse med komplekse kliniske problemstillinger. Deltagelse på MedAc-forløbet kræver at akupunkturuddannelsen på 150 timer er gennemført. 
 

Læringsmål

 Teoretisk viden - kursisten opnår viden om:

  • akupunkturteori med udgangspunkt i medicinsk diagnostik, patologi og fysiologi
  • smerteteori og klinisk smertediagnostik
  • nonfarmakologisk og farmakologisk smertebehandling
  • klinisk diagnostik, differentialdiagnostik og triage
  • den biopsykosociale interaktionsmodel
  • indikationer og kontraindikationer for anvendelse af akupunktur, dry-needling og intramuskulær stimulation (IMS)
  • patientundervisning og patientinddragelse
  • etik, ræsonnering og klinisk beslutningstagning
  • hygiejneregler og patientsikkerhed
  • forebyggelse, erkendelse og håndtering af skader i forbindelse med nåleakupunktur
  • ABCDE-førstehjælpsprincipper
  • akupunkturmetodik, dry-needling, punktlære og elektroakupunktur
  • præsentation af alternative behandlingsformer
  • evidensbaseret praksis
  • kliniske screenings- og målemetoder
  • klinisk kvalitetssikring (jvf DDKM for fysioterapipraksis)


Kliniske færdigheder - kursisten kan:

  • forstå og forklare det teoretiske rationale bag medicinsk akupunktur og dry-needling
  • på kritisk vis vurdere om behandling med nåleakupunktur er relevant for den enkelte patient
  • analysere og planlægge behandlingsstrategier for patienter med smerter og funktionstab 
  • på sikker, kompetent og kyndig vis udføre behandling med akupunkturnåle
  • monitorere og kvalitetssikre egen klinisk praksis
  • forebygge, erkende og håndtere skader i forbindelse med akupunktur

Kliniske kompetencer - kursisten kan:

  • kritisk evaluere, diskutere og vurdere anvendelsen af nåleakupunktur i klinisk praksis
  • vurdere og overføre viden fra akupunktur-relateret klinisk forskning og sundhedsvidenskabelige fag til klinisk praksis
  • individualisere og tilpasse nåleakupunktur til den enkelte patient

 

Organisering og form

  • Læringsprogressionen tager udgangspunkt i progressiv læring - fra det grundliggende niveau til det avancerede niveau
  • I læringsprocesserne er der fokus på integration og kombination af teoretisk forståelse og praktiske færdigheder
  • Undervisningen indbefatter principper for kollegial systemisk supervision, hvor der tænkes i helheder, relationer og sammenhænge
  • Kurserne er diaglogbaserede seminarer med teoretiske oplæg, klinisk ræsonnering og praktisk træning
  • Fysioterapeuten må kun behandle punkter og anatomiske regioner, som der er modtaget undervisning i
  • Kursisten skal være villig til at blive behandlet med nåle, som er en væsentlig del af de praktiske øvelser
  • Kursisten skal følge hygiejne- og sikkerhedsregler, hvilket er en betingelse for deltagelse på kurserne
  • Er der omstændigheder (graviditet, sygdom etc.), der har indflydelse på graden af deltagelse, skal der informeres om dette ved kursustilmelding
  • Uddannelsesforløbet forudsætter, at kursisten bruger tid på litteraturforberedelse, journalføring og patientbehandlinger
  • Opnåelse af kursusbeviser er betinget af tilstedeværelse og aktiv deltagelse på alle undervisningsdage. NB  - max 8 timers samlet fravær på kurserne 1-3  
  • Deltagelse på specialedage eller repetitionskurser fordrer gennemført gennemført akupunkturuddannelse på 150 timer
  • Undervisningen varetages af godkendte kliniske specialister 

Fokusomåde for de enkelte kurser

  • Kursus 1 har fokus på diagnoser og smerter relateret til ekstremiteterne
  • Kursus 2 har fokus på diagnoser og smerter relateret til columna, bækken og ekstremiteter
  • Kursus 3 har fokus på komplekse smertetilstande (hovedpine, generaliserede smerter og patienter med flere diagnoser)
  • Specialekurser har fokus på forskellige specialerelaterede emner 
      

Tidsramme for gennemførelse af uddannelsen (ændret - maj 2019)

  • Akupunkturuddannelsen på 150 timer skal gennemføres inden for maks tre år 
  • Kurser taget for mere end tre år siden tæller ikke med i de kurser som skal udgøre uddannelsesforløbet på 150 timer, men kan indgå i MedAc-uddannelsen

Eksamen (opdatering - maj 2019)

  • Teoretisk prøve (multiple choice), hvor der er fokus på patientsikkerhed og retningslinjer
  • Demonstration af praktisk nåleakupunktur
  • Der skal fremvises/dokumenteres 10 journaliserede patientforløb

Eksamen kan tages på to måder (ændret - maj 2019)

  • Der afholdes eksamen i forbindelse med kursus 3
  • Dem som ikke har taget (eller bestået) eksamen ifm kursus 3 skal tilmelde sig en eksamen
  • Eksamen afholdt særskilt fra kursus 3 vil omfatte et honorar

Eksamen bedømmes bestået eller ikke-bestået ud fra en samlet vurdering. I MedAc-forløbet er der ikke en særskilt eksamen, men praktiske prøver i forbindelse med de enkelte kurser som skal bestås.

Ovenstående tekst er opdateret den 30. januar 2022